Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Ogumienie

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Bibendum - (kategoria: Ogumienie)

(ang. Michelin Man, niem. Michelin-Männchen)
in. Bib, legendarny biały ludzik z opon - znak rozpoznawczy i symbol reklamowy marki Michelin. Pomysłodawcą jego postaci był Édouard Michelin. W trakcie wystawy w Lyonie w 1894 r., zwrócił uwagę na kolumny z opon ułożonych jedna na drugiej, które stanowiły dekorację wejścia na stoisko firmy Michelin.Bracia Michelin – Gdyby dorobić im ręce wyglądałyby jak ludzie – powiedział wtedy do swojego brata André. Rok wcześniej, na konferencji Stowarzyszenia Inżynierów Cywilnych Francji (Société des ingénieurs civils de France) w Paryżu, André Michelin zachwalał zalety wynalazku swojej firmy mówiąc, że jej opony wprost „połykają przeszkody". W 1898 r. zamówił on plakat reklamowy opon Michelin, którego inspiracją była grafika z cytatem z „Pieśni" Horacego „Nunc est bibendum!!"  – „Pora pić!!" i postacią rubasznego Bawarczyka raczącego się piwem. Jej autorem był plakacista O'Galop (wł. Marius Rossillon). Narysowany przez niego ludzik z opon stał przy biesiadnym stole. Podnosząc puchar wypełniony odłamkami szkła i innymi ostrymi przedmiotami, wypowiadał słowa pieśni Horacego, a podpis mówił, że opona Michelin połyka przeszkody.

Bibendum jest jednym z najstarszych i najlepiej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie.Plakat z 1898 Pojawia się w ogłoszeniach prasowych, w filmach reklamowych, na plakatach, w firmowych materiałach drukowanych, na mapach i atlasach. Jako figurki i laleczki można spotkać tę postać na targach i wystawach, na stacjach benzynowych, w serwisach samochodowych, na kabinach ciężarówek, jako upominki, zabawki czy maskotki. Towarzyszy największej imprezie kolarskiej we Francji „Tour de France". Jest biała prawdopodobnie dlatego, że początkowo opony przygotowano do sprzedaży owijając je w białą bibułę – w tamtych czasach były one produktem luksusowym. Z biegiem czasu Bibendum zmieniał swój wygląd – początkowo składał się z 40 opon przypominających rowerowe i niekiedy był przedstawiany z cygarem w ustach. Obecnie zbudowany jest z 26 opon, które proporcjami bardziej przypominają współczesne ogumienie samochodowe, a cygaro i inne używki nie pojawiają się już wcale na grafikach i innych materiałach reklamowych. W 2007 r., dla potrzeb nowej kampanii marketingowej, słynnego ludzika z opon odchudzono o 20 %. Bibendum stał się też symbolem popkultury. Pojawia się w piosenkach (np. francuskiej grupy reggae Tryo), w komiksach (np. René Goscinny'ego „Asteriks u Helwetów" z 1970 r.), czy w literaturze (np. w powieści science fiction Williama Gibsona pt. „Pattern Recognition").
(MKM)

Galeria zdjęć

Patronat