Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Układ hamulcowy

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

PSM - (kategoria: Układ hamulcowy)

skr. ang. Porsche Stability Management, nazwa stosowanego w samochodach marki Porsche,  elektronicznego układu stabilizującego samochód lub zestaw z przyczepą w granicznych zakresach dynamiki jazdy i zwiększającego bezpieczeństwo prowadzenia. W jego skład wchodzi także ABS.

Czujniki nieustannie kontrolują kierunek i prędkość jazdy oraz przyspieszenie kątowe i boczne. Na podstawie tych danych obliczany jest aktualny kierunek ruchu. Jeśli różni się on od kierunku pożądanego, PSM stabilizuje samochód selektywnie wyhamowując poszczególne koła. W razie konieczności PSM ingeruje również w działanie układu sterującego pracą silnika zmieniając moment napędowy przekazywany na koła. PSM posiada dodatkowo trzy funkcje pomagające skrócić drogę hamowania. Jeśli kierowca nagle zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, układ natychmiast przygotowuje układ hamulcowy do zadziałania, a wstępne zwiększenie ciśnienia powoduje lekkie dociśnięcie klocków do tarcz hamulcowych. W ten sposób, w wypadku zaistnienia konieczności hamowania, szybciej zostaje osiągnięta maksymalna moc hamowania. Funkcja asystenta hamowania wykorzystując hydraulikę PSM uwalniając maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym. Przekroczenie zdefiniowanej siły nacisku na pedał hamulca jest sygnałem do rozpoczęcia hamowania awaryjnego.

Także adaptacyjny tempomat we współpracy z PSM wykorzystuje wstępne zwiększanie ciśnienia w układzie hamulcowym. Gdy odległość od poprzedzającego pojazdu zmniejszy się poniżej wartości granicznej, układ zostanie przygotowany do hamowania. Nawet gdy adaptacyjny tempomat jest wyłączony, układ rejestruje prędkość samochodu jadącego z przodu i automatycznie przygotowuje układ hamulcowy. Jeśli dystans skraca się zbyt szybko, kierowca jest alarmowany za pomocą krótkich szarpnięć hamulców.

W razie potrzeby PSM reaguje także podczas jazdy z przyczepą. Jego rolą jest stabilizowanie zestawu samochód - przyczepa. PSM znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy - w ramach granic wyznaczonych przez prawa fizyki utrzymuje samochód lub zestaw z przyczepą na obranym kursie. PSM kompensuje zmiany obciążeń w zakrętach spowodowane przyspieszaniem lub hamowaniem pozwalając na maksymalne przyspieszenia boczne. Zwiększa także dynamikę i stabilność kierunkową podczas przyspieszania na nawierzchniach o zmiennej przyczepności.

Układ ABS zintegrowany z PSM posiada specjalną strategię hamowania na luźnym podłożu: blokowanie kół tworzy przed nimi klin skracający drogę hamowania, np. na śniegu lub nawierzchniach szutrowych. PSM może zostać także wyłączony pozwalając kierowcy aktywniej zaangażować się w prowadzenie samochodu. Mimo tego, układ wciąż pracuje „w tle”.
Zostań sponsorem tego hasła!

Automotopedia.pl to unikatowy projekt internetowy,
który ma na celu integrację środowiska motoryzacyjnego oraz misję edukacyjną.
Zachęcamy do wsparcia naszej inicjatywy przez sponsorowanie haseł.
W ten sposób można sprawić, że firma lub marka stanie się synonimem konkretnego hasła!
Zainteresowanych prosimy o przesłanie e-maila
na adres: Admin@Automotopedia.pl

Patronat