Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Firmy

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Nissan Motor - (kategoria: Firmy)

wł. Nissan Motor Co., Ltd., japońska firma motoryzacyjna, której początki sięgają 1911 r., kiedy to Masujiro Hashimoto założył w Tokio firmę automobilową Kwaishinsha Motorcar Works. Zdobywszy doświadczenie w USA, skonstruował w 1914 r. swój pierwszy samochód osobowy o nazwie DAT. Ta nazwa to anagram pierwszych liter nazwisk osób wspierających ten projekt – Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Słowo datto w języku japońskim oznacza uciekającego zająca i dlatego na maskach pierwszych modeli DAT-a i kilku późniejszych Datsunów widniała figurka biegnącego zająca. W 1919 r. w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. W 1931 r. pojawił się prototyp o nazwie Datson, którego nazwa znaczyła „syn DAT-a” (ang. son – syn).


Logo DatsunPo kolejnych zmianach, 1 kwietnia 1934 r. przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Nissan Motor. Wówczas zmieniono też nazwę Datson na Datsun. Uczyniono tak ponieważ słowo „son” oznacza po japońsku m.in. stratę.


Po wojnie firma wydostała się z kryzysu dzięki współpracy z brytyjskim Austinem i produkcji licencyjnych pojazdów. Wkrótce stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. Logo NissanW 1983 r. zaprzestano stosowania nazwy Datsun, a zaczęto używać Nissan, która do tej pory była zarezerwowana dla ciężarówek. W 1989 r. Nissan stworzył nową markę samochodów luksusowych o nazwie Infiniti, przeznaczoną na rynek amerykański. Koncern jest też producentem wózków widłowych marki Nissan.


W 1999 r. 35 % akcji Nissana kupił francuski Renault, Nissan za to kupił 15 % akcji Renault w 2002 r. Obecnie francuska firma posiada 44,4 % akcji spółki Nissan Motor.

Zostań sponsorem tego hasła!

Automotopedia.pl to unikatowy projekt internetowy,
który ma na celu integrację środowiska motoryzacyjnego oraz misję edukacyjną.
Zachęcamy do wsparcia naszej inicjatywy przez sponsorowanie haseł.
W ten sposób można sprawić, że firma lub marka stanie się synonimem konkretnego hasła!
Zainteresowanych prosimy o przesłanie e-maila
na adres: Admin@Automotopedia.pl

Patronat