Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Sporty motorowe

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

kanał F - (kategoria: Sporty motorowe)

(ang. F-duct; niem. F-Schacht)
rozwiązanie techniczne stanowiące sprytne obejście przepisów Formuły 1 odnoszących się do możliwości wpływania na własności aerodynamiczne bolidu. Specjalny kanał biegnie wewnątrz monokoku, od wlotu w jego przedniej części (w górnej części nadwozia, mniej więcej pomiędzy przednimi kołami), wzdłuż kierowcy, do wylotu w okolicy tylnego skrzydła. Został on zastosowany po raz pierwszy w sezonie 2010 przez zespół McLaren w samochodzie typu MP4-25 i nazwany RW80. W tym konkretnym rozwiązaniu w okolicy lewego kolana kierowcy w kanale znajduje się otwór, który kierowca może przymykać lub otwierać kolanem. Po otwarciu powietrze wydobywa się z niego do kokpitu wspomagając jego chłodzenie, a gdy jest zamknięty, strumień powietrza zmienia rozkład ciśnienia wokół tylnego skrzydła w taki sposób, że zmniejsza się siła dociskająca bolid. Dzięki temu, w trakcie pokonywania zakrętów (otwór w kokpicie otwarty) bolid dysponuje pożądaną przyczepnością, a po wyjściu na prostą (otwór w kokpicie zamknięty) zmniejszane są opory jazdy i stwarzane są warunki do rozwinięcia przez samochód większej prędkości (nawet o ok. 10 km/h).

Do połowy kwietnia 2010 r., prócz McLarena, jeszcze tylko BMW Sauber ścigał się w wyścigach Grand Prix Formuły 1 używając w pełni funkcjonalnych kanałów F, natomiast Ferrari, Mercedes GP i Williams F1 po raz pierwszy sprawdzały innowacyjne rozwiązanie podczas treningów na torze w Szanghaju. W bolidzie Ferrari kierowca przymyka otwór w kokpicie lewą ręką. W trakcie wyścigu na belgijskim torze Spa po raz pierwszy swoje rozwiązanie kanału F zaprezentował zespół Renault F1.

Ponieważ kanał F został poprowadzony wewnątrz monokoku, który jest homologowany na dany sezon jako całość, konkurencyjne zespoły nie mają możliwości podpatrzenia szczegółów zastosowanych rozwiązań.

Nazwa tego rozwiązania pochodzi od litery „f” z loga firmy Vodafone (sponsora zespołu), znajdującego się na górnej części nadwozia bolidu McLaren. Litera ta znajduje się obok wlotu do kanału.
Zostań sponsorem tego hasła!

Automotopedia.pl to unikatowy projekt internetowy,
który ma na celu integrację środowiska motoryzacyjnego oraz misję edukacyjną.
Zachęcamy do wsparcia naszej inicjatywy przez sponsorowanie haseł.
W ten sposób można sprawić, że firma lub marka stanie się synonimem konkretnego hasła!
Zainteresowanych prosimy o przesłanie e-maila
na adres: Admin@Automotopedia.pl

Galeria zdjęć

Patronat