Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Marki pojazdów

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Jeep - (kategoria: Marki pojazdów)

najstarsza na świecie marka pojazdów terenowych należąca do amerykańskiego koncernu Chrysler. Jej początki sięgają 1940 r. i budowy dla armii amerykańskiej lekkiego samochodu z napędem na cztery koła. Na zamówienie Pentagonu, firma American Bantam Car Company skonstruowała prototyp o nazwie BRC (skr. ang. Bantam Reconnaissance Car). Na jego bazie przygotowano seryjną produkcję dwóch prawie identycznych samochodów: Willysa MB i Forda GPW. W czasie II wojny światowej wyprodukowano ich w sumie ok. 643 tys. (Willys-Overland Motors ok. 363 tys., a Ford Motor Company ok. 280 tys.). Większość z nich trafiła do armii amerykańskiej ale część również do wojsk walczących po stronie antyhitlerowskiej koalicji – największą partię (51.503 szt.) otrzymał ZSRR w ramach programu Lend-Lease. Kolejnych ok. 13 tys., ale w wersji „amfibia”, wyprodukował Ford jako typ GPA. Te samochody szybko zaczęto nazywać seep od nazwy sea jeep – morski jeep.

Logo JeepJest wiele teorii nt. tego, jak wojskowy samochód, tzw. quarter-ton, zaczął być nazywany jeepem. Autorem pierwszej był major E. P. Hogan z armii USA. W publikacji „Quartermaster Review” z 1941 r. napisał, że już podczas I wojny światowej, w ten właśnie sposób mechanicy z wojskowych warsztatów nazywali każdy nowy pojazd przekazany im do testów. Hogan napisał też, że tak samo nazywano rekrutów, gdy chciano to uczynić w niesympatyczny sposób. Kolejna teoria nawiązuje do ang. wymowy skr. GP [jeep] - Gov. Purposes albo General Purpose. Inna wiąże tę nazwę z oznaczeniem GP ze specyfikacji pojazdu w nomenklaturze Forda. Nie brakuje też przekonanych, że pochodzi ona od postaci występującej w popularnych komiksach Maxa Fleishera (od 1936 r.) i kreskówkach Associated Artists Productions Inc. (od 1938 r.), których tytułowym bohaterem jest marynarz Popeye. Wyjątkowo zwinny, magiczny pies Eugene, the Jeep miał niezwykłe umiejętności i potrafił dotrzeć wszędzie – nawet w czwartym wymiarze. Nazwa jeep została jednak zacytowana po raz pierwszy w 1941 r. w artykule Katherine „Katy” Hillyer opublikowanym w dzienniku „The Washington Daily News" i od tej pory zaczęła być ona znana i powszechnie używana. W 1942 r. zdefiniowano ją w słowniku wojskowego slangu wydanym przez Pentagon, jako „samochód z napędem na cztery koła o nośności od pół do półtorej tony, przeznaczony dla działań rozpoznawczych i innych zadań militarnych”.

Marka Jeep powstała po II wojnie światowej i kilkakrotnie zmieniła właściciela. Zaczęło się od nieskutecznego pozwu Forda, złożonego do sądu przeciwko Willysowi. Wskutek wyroku, który zapadł, to jednak nie Ford, a Willys uzyskał wyłączne prawa do używania określenia „jeep" w odniesieniu do produkowanych przez siebie samochodów. Wkrótce potem powstał model Jeep CJ (Civilian Jeep), pierwsze na świecie cywilne auto z napędem na cztery koła. W 1953 r. marka Jeep została sprzedana firmie Kaiser Motors Corporation, która dziesięć lat później zmieniła swą nazwę na Kaiser-Jeep. Jej dział produkcji Jeepów zaczął jednak przynosić straty i w 1970 r. został przejęty przez American Motors Corporation (AMC). W 1979 r. francuski koncern Renault wykupił udziały w AMC i przejął kontrolę nad tą firmą, jednak w 1987 r. odsprzedał ją koncernowi Chrysler. Wkrótce potem na rynku pojawił się następca Jeepa CJ – model Wrangler (YJ) opracowany jeszcze przez AMC.

Chrysler przyczynił się do rozwoju marki Jeep. Powstały takie modele jak Grand Cherokee (ZJ), Grand Wagoneer (ZJ), Grand Cherokee (WJ), Libery (KJ). Modele aktualne w 2008 r. to Wrangler (JK i JK Limited), Grand Cherokee (WK, Laredo, Limited, Overland i SRT-8), Liberty (KK), Commander (XK), Compass i Patriot.

Podczas wojny koreańskiej, w 1950 r., rząd USA zamówił w firmie Toyota sto samochodów zbudowanych na podstawie specyfikacji Willysa MB. W ciągu roku przygotowano prototyp oznaczony symbolem BJ, który był nieco większy i dysponował mocniejszym silnikiem od oryginału. W 1953 r. pierwsze egzemplarze modelu nazwanego Toyota Jeep BJ opuściły fabrykę. Po protestach firmy Willys, w 1954 r. Toyota oficjalnie zmieniła jednak nazwę tego modelu na Land Cruiser. Literka „J”, nawiązująca do pierwotnej nazwy, pozostała jednak w oznaczeniach wszystkich kolejnych serii tego modelu (np. J12, J20, J40 ... J200).

Jeepy powstawały i powstają w wielu krajach świata. W Europie produkcję lokalizowano w Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii i Włoszech.

Galeria zdjęć

Patronat